Tuomas Kilpi
Kansikuva

Blogit ja bloggaaminen ovat sanoja, joihin jokainen netinkäyttäjä on väistämättä törmännyt parin viime vuoden aikana. Blogit ovat merkittävä teknologinen, sosiaalinen ja taloudellinen muutosvoima, joka tekee lukijoista julkaisijoita ja kuluttajista tuottajia. Tämä kirja on ensimmäinen kattava suomenkielinen teos blogeista ja bloggaamisesta. Se antaa selkeät ohjeet ensimmäistä blogiaan perustavalle aloittelijalle ja auttaa kokenutta kirjoittajaa hyötymään blogistaan uusilla tavoilla.

Hyvä blogimerkintä voi syntyä parissa minuutissa, mutta sen avulla voi saada tuhansia lukijoita ja uusia kävijöitä omille tai yrityksen nettisivulle: näkyvyyttä, arvostusta ja kontakteja. Tämä teos kertoo, kuinka blogit voivat olla hyödyksi niin suurissa kuin pienissäkin yrityksissä. Konkreettiset esimerkit yritysbloggauksesta sekä Suomessa, että ulkomailla auttavat yrittäjiä ja viestintä-alan ammattilaisia hiomaan bloginsa huippukuntoon.

Noh, rehellisesti sanoen odotin tälä opukselta paljon enemmän ja siksi koin pienen pettymyksen. Tokihan minä kirjan käteen saadessani huomasin sen olevan ohut, mutta ajattelin asian olevan tiiviisti selitettynä. Kirja ei tarjonnut minulle oikeastaan juurikaan uutta asiaa. Kuten takakannen tekstistä voi huomata, siinä lupaltiin, että kirja auttaisi kokeneitakin bloggaajia kehittämään blogiaan. Lähinnä kirja kuitenkin tuntui olevan suunnattu ihan aloittelijoille ja yrityksille. Kokeneelle yksityishenkilölle teos ei oikeastaan tarjonnut mitään uutta, elei lasketa mukana olevia liitteitä tekijänoikeuslaista ja muista verkkojulkaisuun liittyvistä lakipykälistä. Yritykselle ja ensimmäistä blogiaan aloittavalle siis suosittelisin tätä kirjaa, mutta kokeneelle ja asiansa tuntevalle blogaajalle, kirja ei valitettavasti taida tarjota muuta hyödyllistä kuin edellä mainitun lakiosuuden.